La aproximativ 30 de mile sud de
Madurai, există un sat Tirucculi după numele unui străvechi templu al
lui Siva, despre care au cântat doi dintre cei mai mari
sfinţi tamili, Sanduramurti şi Manikkavacakar. În acest loc
sacru, au trăit la sfârşitul secolului nouăsprezece, un
avocat fără atestat, Sundaram Aiyar împreuna cu soţia sa
Alagammal. Pietatea, devoţiunea şi caritatea, defineau acest cuplu
deosebit. Sundaram Aiyar era generos peste măsură. Alagammal era o
soţie hindusă ideală. Ea l-a născut pe Venkataraman în 30
Decembrie 1879, cel ce mai târziu avea sa-i fie cunoscut
lumii sub numele de Ramana Maharshi. A fost o zi norocoasă pentru
hinduşi, ziua de Ardradarsanam. În
fiecare an, în această zi, imaginea lui Siva
Dansând, - Nataraja, este scoasă afară din templu
într-o procesiune ordonată, pentru celebrarea graţiei divine
a Stăpânului, ce L-a făcut să apară înaintea unor
sfinţi cum ar fi Gautama, Patanjali, Vyaghrapada şi Manikkavacaka.
În anul 1879 în ziua de Ardra, imaginea lui
Nataraja din templul de la Tirucculi a fost scoasă cu tot fastul
ceremonios şi chiar în momentul în care se
pregăteau s-o reintroducă în templu, s-a născut Venkataraman.
Nu s-a remarcat nimic distinctiv în primii ani de tinereţe ai
lui Venkataraman. El a crescut asemenea unui băiat de nivel mediu. A
fost trimis pentru şcoala elementară în Tirucculi, iar apoi
pentru şcoala generală în Dindigul. Când a
împlinit doisprezece ani, tatăl lui a murit. Acest fapt a
impus plecarea la Madurai împreună cu familia, pentru a trăi
la unchiul Subbaiyar din partea tatălui. Acolo a fost trimis la Scott's
Middle School, iar apoi la Liceul Misiunii Americane. Era un elev
indiferent, nici pe departe preocupat de studii. Însă era un
tânăr sănătos şi puternic. Colegii lui de şcoală şi alţi
prieteni se temeau de puterea lui. Oricând, dacă vreunul
dintre ei avea vreo plângere împotriva lui, n-ar fi
îndrăznit să-l înfrunte, în afara
perioadei când era adormit. Se spune că era destul de
neobişnuit: nu ştia nimic din ce i se întâmpla
în timpul somnului. Era scos uneori afară şi chiar bătut fără
ca măcar să se trezească. În mod aparent a fost un accident
că Venkataraman a auzit de Arunachala la vârsta de
şaisprezece ani. Într-o zi, o rudă mai în
vârstă a fost invitată de familie în Madurai.
Băiatul l-a întrebat de unde vine. Ruda i-a răspuns:
“De la Arunachala”. Acest
nume, “Arunachala”, a acţionat ca o vrajă magică
asupra lui Venkataraman, care cu evidentă exaltare i-a pus următoarea
întrebare bătrânului domn: ”Ce?
De la Arunachala? Unde-i asta?”. I s-a răspuns ca
Tiruvannamalai este tot una cu Arunachala.
Curând după incidentul
ce i-a atras lui Venkataraman atenţia spre Arunachala, a existat o altă
întâmplare, care de asemenea a contribuit la
întoarcerea minţii băiatului către valorile mai
adânci ale spiritualităţii. S-a întâmplat
să pună mâna pe o copie din Periyapuranam a
lui Sekkilar, ce relata despre vieţile sfinţilor Saiva. A citit cartea
şi a fost vrăjit de ea. Aceasta a fost prima parte de literatură
religioasă pe care a citit-o. Exemplul sfinţilor l-a fascinat; şi
în ascunzişurile inimii sale a găsit ceva ce-i răspundea cu
bunăvoinţă. Fără vreo vizibilă pregătire timpurie, s-a ivit o dorinţă
în el către emulaţia spiritului de renunţare şi devoţiune, ce
constituie esenţa unei vieţi sfinte.
Experienţa spirituală pe care
acum Venkataraman era sincer doritor să o aibă, a venit
curând şi într-un mod total neaşteptat. Era cam pe
la mijlocul anului 1896; Venkataraman avea şaptesprezece ani atunci.
Într-una din zile stătea singur la primul etaj al casei
unchiului său. Era sănătos ca de obicei. Nu era nimic în
neregulă în privinţa asta. Însă o neaşteptată şi
evidentă frică de moarte a pus stăpânire pe el. Simţea că
este pe moarte. De ce acest sentiment avea să-l cuprindă, nu ştia.
Sentimentul unei morţi iminente, totuşi, nu l-a descurajat. Cu calm
reflecta la ce avea să facă. Şi-a spus: ”Acum,
moartea vine. Ce înseamnă asta?. Ce înseamnă să
mori? Acest corp moare.” Imediat după aceea, s-a
lăsat jos întinzându-şi mâinile şi
încleştându-le, ca şi cum ar fi fost în rigor
mortis. Şi-a oprit respiraţia şi şi-a ţinut buzele foarte
strâns, astfel încât, pentru oricine din
exterior înfăţişarea corpului său semăna cu un cadavru. Acum,
ce-ar urma? Iată ce gândea: "Ei bine, acum corpul
acesta este mort. Va fi purtat către rug şi acolo ars şi transformat
în cenuşă. Dar odată cu moartea acestui corp, sunt eu mort?
Sunt eu corpul? Corpul acesta este inert şi tăcut. Dar simt
întreaga forţă a personalităţii mele, şi chiar vocea
“Eu-lui” înăuntrul meu, separată de corp.
Deci sunt Spiritul ce transcende corpul. Corpul moare, dar Spiritul
care-l transcende, nu poate fi atins de moarte. Asta înseamnă
că sunt Spiritul etern”. Povestită de Bhagavan Sri
Ramana mai târziu, în beneficiul discipolilor săi,
această experienţă arăta ca şi cum fusese un proces al raţiunii. Dar, a
avut grijă să le explice că nu a fost aşa. Realizarea s-a petrecut
fulgerător. A perceput adevărul direct. “Eu-l” era
ceva foarte real, singurul lucru real. Frica de moarte a dispărut odată
pentru totdeauna. De atunci, "Eu-l" a continuat să fie perceput
asemenea notei fundamentale sruti , ce stă la
baza tuturor celorlalte note şi cu care se împleteşte.
Astfel, tânărul Venkataraman s-a regăsit în
vârful spiritualităţii, fără nici o pregătire serioasă
anterioară. Ego-ul s-a pierdut în torentul Conştiinţei
Sinelui. Dintr-o dată, băiatul ce în mod obişnuit era numit
Venkataraman, a înflorit într-un Înţelept
şi Sfânt.
S-a observat o transformare
completă în viaţa tânărului înţelept.
Lucrurile ce mai înainte aveau importanţă pentru el, acum
îşi pierduseră valoarea. Valorile spirituale ce le ignorase
până atunci, au devenit singurul subiect de interes. Studiile
şcolare, prietenii, relaţiile, toate acestea nu mai aveau nici o
semnificaţie pentru el. S-a maturizat, devenind total indiferent la
ceea ce-l înconjura. Umilinţa, blândeţea, supunerea
şi alte virtuţi, au devenit podoabele lui. Evita orice companie,
prefera să stea singur, total absorbit în concentrarea
Sinelui. Mergea zilnic la templul Minaksi şi trăia o mare exaltare, ori
de câte ori stătea aşezat înaintea imaginilor
zeilor şi sfinţilor. Noua viziune asupra existenţei îl
însoţea permanent, transfigurându-i
întreaga viaţă.
Fratele mai mare al lui
Venkataraman a observat această schimbare radicală. De
câteva ori i-a reproşat această indiferenţă şi acest
comportament tipic yoghin . Aproximativ la şase
săptămâni după marea experienţă, a urmat momentul de
cotitură. Era în 29 August 1896. Profesorul de limba engleză
al lui Venkataraman, îi dăduse acestuia drept pedeapsă pentru
dezinteresul la învăţătură, sã copieze o lecţie de trei ori.
Băiatul tocmai o copiase de două ori, când s-a oprit,
realizând totala inutilitate a unor astfel de acţiuni.
Aruncând deoparte cartea şi caietele, şi-a
îndreptat corpul, a închis ochii şi s-a
adâncit în meditaţie. Între timp, fratele
mai mare urmărindu-i întreg comportamentul, a venit la el şi
i-a spus: "La ce-i folosesc toate astea unuia care se
comportă ca tine?" În mod evident se dorea a fi un
reproş la comportamentul nefiresc al lui Venkataraman,
incluzând neglijarea studiilor. Venkataraman nu i-a răspuns
în nici un fel. A recunoscut în sine, că nu există
nici un folos în a pretinde că învaţă, minţindu-se
singur. A hotărât să-şi părăsească familia; şi-a amintit că
era un loc pe care ar fi vrut să-l viziteze, Tiruvannamalai. Dacă şi-ar
fi făcut cunoscută intenţia şi celorlalţi, nu l-ar fi lăsat să plece.
Aşa că s-a hotărât să-i păcălească. I-a spus fratelui mai
mare, că va merge la şcoală după amiază, pentru a participa la un curs
special. Fratele său i-a cerut să ia cinci rupii dintr-o cutie şi să
plătească taxa la colegiul unde studia. Venkataraman a
coborât la parter; unchiul său i-a pus să mănânce
şi i-a dat cele cinci rupii. Apoi a luat un atlas geografic din casă şi
şi-a însemnat pe el cea mai apropiată gară de Tiruvannamalai,
- aceasta era Tindivanam. De fapt exista o linie de cale ferată ce
ducea direct la Tiruvannamalai. Însă atlasul era vechi, iar
traseul respectiv nu era menţionat. Spunându-şi că trei rupii
ar trebui să-i fie de ajuns pentru călătorie, Venkataraman a lăsat
restul de bani împreună cu o scrisoare, într-un loc
din casă unde fratele său le-ar fi putut găsi cu uşurinţă, şi a plecat
spre Tiruvannamalai. Iată ce a scris în scrisoare: "Am
pornit în căutarea Tatălui meu, conform poruncii Lui. Acesta
(Venkataraman se referea la persoana lui) a pornit într-o
misiune virtuoasă. De aceea nimeni nu ar trebui să-şi facă griji
în privinţa acestuia. Nici un ban nu trebuie cheltuit pentru
căutarea acestuia. Taxa pentru colegiu nu a fost plătită. Alături sunt
două rupii."
Exista un blestem în
familia lui Venkataraman - de fapt, era o binecuvântare -
conform căruia în fiecare generaţie, trebuia ca cineva să
ajungă cerşetor. Acest blestem a fost lăsat de un ascet rătăcitor,
care, se spune că a cerşit pomană la uşa unuia dintre strămoşii lui
Venkataraman şi a fost refuzat. Un unchi de-al lui Sundaram Aiyar din
partea tatălui a devenit sannyasin; la fel şi
fratele mai mare al lui Sundaram Aiyar. Acum, i-a venit
rândul lui Venkataraman, deşi nimeni nu a prevăzut, că
lucrurile vor lua o asemenea întorsătură. Detaşarea şi-a
găsit adăpost în inima lui Venkataraman, şi astfel a devenit
un parivrajaka.
Călătoria pe care Venkataraman a
făcut-o de la Madurai la Tiruvannamalai, a fost o adevărată epopee. Pe
la amiază, el a părăsit casa unchiului său. A mers pe jos
până la gară cam un kilometru. Din fericire trenul a avut
întârziere în acea zi, altfel l-ar fi
scăpat. S-a interesat de preţul biletului şi a aflat că pentru clasa a
treia spre Tindivanam, costă două rupii şi treisprezece annas. Şi-a
cumpărat un bilet şi a păstrat restul. Dacă ar fi ştiut că mai exista o
legătură direct spre Tiruvannamalai şi ar fi consultat tabela cu preţul
biletului, ar fi aflat că acesta costa exact trei rupii, cât
avea el. Imediat ce trenul a sosit, s-a urcat în el liniştit,
ocupându-şi locul. Unul dintre călători, un Maulvi, a intrat
în conversaţie cu Venkataraman. De la acesta Venkataraman a
aflat că exista o linie ce deservea un traseu direct spre
Tiruvannamalai şi că are posibilitatea să schimbe la Viluppuram, fără a
mai merge până la Tindivanam. Aceasta a fost o informaţie
folositoare. Se lăsase întunericul când trenul a
ajuns la Tiruccirappalli. Lui Venkataraman i se făcuse foame; cu o
jumătate de anna, a cumpărat două pere; şi
în mod destul de ciudat, chiar de la prima
îmbucătură, foamea i-a fost potolită. Cam pe la trei
dimineaţa trenul a sosit la Viluppuram. Venkataraman a
coborât din tren cu intenţia de a parcurge restul drumului
până la Tiruvannamalai pe jos.
La revărsatul zorilor a intrat
în oraş şi a căutat să dea de un indicator care să-i arate
drumul către Tiruvannamalai. A zărit o bornă kilometrică pe care scria
'Mamballappatu', însă nu ştia dacă Mamballappatu este una
dintre localităţile pe drumul spre Tiruvannamalai. Înainte de
a mai încerca să afle care este drumul pe care trebuie să
apuce, a căutat să se reîmprospăteze puţin, fiind obosit şi
înfometat. A intrat într-un hotel şi a cerut
mâncare. A trebuit să aştepte până la
prânz pentru ca mâncarea să fie gata. După ce a
mâncat, a oferit doi annas drept
plată. Proprietarul hotelului l-a întrebat câţi
bani are. Când a aflat de la Venkataraman că mai are doar doi annas şi jumătate, a refuzat să accepte
plata. De asemenea, proprietarul hotelului i-a spus că Mambalappattu
este în drum spre Tiruvannamalai. Venkataraman s-a
întors la gara Viluppuram şi a cumpărat un bilet spre
Mambalappattu, care l-a costat exact măruntul pe care îl mai
avea.
Era într-o după amiază,
când Venkataraman a sosit la Mambalappattu cu trenul. De
acolo a luat-o la pas spre Tiruvannamalai. A mers cam şaisprezece
kilometri şi se înserase. Era un templu construit din roci
uriaşe, în vecinătatea localităţii Arayaninallur. A mers la
intrare, a aşteptat să i se deschidă uşile, a intrat şi s-a aşezat
în sala coloanelor. Acolo a avut o viziune - cum o lumină
strălucitoare a învăluit întreg locul. Nu era o
lumină fizică. A persistat pentru o vreme, apoi a dispărut.
Venkataraman a continuat să stea într-o stare de
adâncă meditaţie, până ce a fost adus la realitate
de către preoţii templului, ce aşteptau să încuie uşile şi să
meargă la un alt templu cam la un kilometru distanţă la Kilur, pentru o
slujbă. Venkataraman i-a urmat, iar când a intrat
în celălalt templu, s-a pierdut iarăşi în meditaţie
(Samadhi). După ce preoţii şi-au terminat îndatoririle, l-au
trezit, dar nu i-au oferit nimic de mâncare. Paracliserul
templului ce văzuse comportamentul colţuros al preoţilor, i-a implorat
pe aceştia să-i ofere o parte din ofranda adusă la templu şi
neobişnuitului tânăr. Când Venkataraman a cerut să
bea puţină apă, a fost îndrumat către casa unui anume Sastri,
ce era la oarecare distanţă. Ajuns la acea casă, a leşinat.
Câteva minute mai târziu, şi-a revenit şi a văzut
un mic grup de oameni privindu-l curioşi. A băut apă, a
mâncat puţin, s-a întis şi a adormit.
În următoarea dimineaţă
s-a trezit. Era 31 August 1896, sărbătoarea Gokulastami,
ziua de naştere a lui Sri Krishna. Venkataraman şi-a reluat călătoria,
mergând în tăcere pentru o vreme. Se simţea obosit
şi înfometat. Aşa că, s-a gândit să
mănânce mai întâi, iar apoi să pornească
spre Tiruvannamalai, cu trenul dacă ar fi fost posibil. I-a trecut prin
minte că s-ar putea dispensa de perechea de cercei din aur pe care o
avea, pentru banii necesari unui eventual bilet pentru călătorie. Dar
cum putea fi realizat acest lucru? A mers şi s-a aşezat în
faţa unei case, ce din întâmplare aparţinea unui
anume Muthukrishna Bhagavatar. I-a cerut lui Bhagavatar
mâncare şi a fost îndrumat către stăpâna
casei. Bunei doamne i-a făcut plăcere să-l primească pe
tânărul sadhu şi l-a hrănit, într-un moment de bun
augur, ziua de naştere a lui Krishna. După masă, Venkataraman a mers
iarăşi la Bhagavatar şi i-a spus acestuia că ar vrea să-şi amaneteze
cerceii pentru patru rupii, ceea, ce i-ar fi permis să-şi ducă la bun
sfârşit pelerinajul. Cerceii valorau cam douăzeci de rupii,
dar Venkataraman nu avea nevoie de atâţia bani. Bhagavatar a
examinat cerceii, i-a oferit lui Venkataraman suma pe care acesta a
cerut-o, a notat adresa tânărului, şi-a scris propria adresă
pe o bucată de hârtie pentru tânăr şi i-a spus
acestuia că îşi poate răscumpăra cerceii oricând.
Venkataraman a luat masa în casa lui Bhagavatar. Pioasa
doamnă i-a oferit un pachet cu dulciuri pe care le pregătise pentru
Goculastami. Venkataraman şi-a luat rămas bun, a rupt bucata de
hârtie pe care Bhagavatar i-a dat-o (deoarece nu avea nici
cea mai mică intenţie de a-şi recupera cerceii) şi a plecat spre gară.
Ne existând nici un tren până spre dimineaţă, şi-a
petrecut noaptea acolo. În dimineaţa de 1 Septembrie 1896,
s-a urcat în trenul spre Tiruvanamalai. Călătoria nu a durat
prea mult. Coborând din tren, s-a grăbit spre marele templu
Arunacalesvara. Toate porţile erau deschise, chiar şi porţile altarului
interior. Nu era nici un om în templu, nici măcar preoţii.
Venkataraman a intrat în sanctum sanctorum şi
astfel, stând în faţa Tatălui Arunacalesvara, a
trăit un mare extaz şi o bucurie de nedescris. Călătoria epică a luat
sfârşit. Corabia a ajuns cu bine în port.
Restul a ceea ce noi numim cu
preţuire ca fiind viaţa lui Ramana, (de acum în colo
îl vom numi Ramana) a fost petrecut la Tiruvanamalai. Ramana
nu a fost iniţiat oficial în sannyasa. După
ce a ieşit din templu, rătăcind pe străzile oraşului, cineva l-a
strigat şi l-a întrebat dacă nu doreşte să-şi taie părul. A
consimţit imediat şi a fost condus la rezervorul Ayyankulam, unde un
frizer i-a bărbierit capul. Apoi stând pe treptele bazinului,
şi-a aruncat în apă restul de bani rămaşi. De asemenea a
renunţat la pachetul cu dulciuri dăruit de doamna Bhagavatar, precum şi
la cordonul sacru, ce-l poartă orice brahman. Pe când se
întorcea la templu şi tocmai se întreba de ce şi-ar
supune trupul luxului unei băi, o ploaie torenţială ivită din senin,
l-a făcut leoarcă.
Primul loc din Tiruvannamalai
în care Ramana a locuit, a fost marele templu. Pentru
câteva săptămâni a rămas în sala celor o
mie de coloane. Dar era tot mai adesea deranjat de unii copii
neastâmpăraţi, ce aruncau cu pietre în el
în timp ce medita. S-a mutat într-un colţ
întunecos, un fel de scobitură în pământ,
denumită Patala-lingam . Ne tulburat de nimeni,
obişnuia să petreacă zile întregi într-o
adâncă interiorizare. Stătea în samadhi neclintit,
ne luând în seamă nici măcar muşcăturile viermilor
şi insectelor. Curând, neastâmpăraţii băieţi au
descoperit unde s-a retras, reîncepând să arunce cu
cioburi în tânărul Svami .
Trăia în acea vreme în Tiruvannamalai un Svami mai învârstă pe nume Seshadri. Cei
care nu-l cunoşteau îl luau drept nebun. Acesta uneori
îl păzea pe tânărul Svami şi
alunga derbedeii. În cele din urmă, Ramana a fost luat din
groapă de nişte devoţi, fără ca el să fie conştient de acest lucru, şi
aşezat în vecinătatea altarului dedicat lui Subrahmanya. Din
acel moment a existat tot timpul cineva care să aibă grijă de Ramana.
Locul în care îşi ducea zilele era schimbat
deseori. Grădini, peşteri, temple - toate acestea erau alese de ce-i
ce-l ocroteau pe Svami . El nu vorbea niciodată.
Nu pentru că făcuse vreun legământ în acest sens,
ci pentru că nu era înclinat să vorbească. Uneori texte
precum Vasistham sau Kaivalyanavanitam , îi erau citite cu voce tare.
La mai puţin de şase luni după ce
a ajuns la Tiruvannamalai, Ramana s-a stabilit la templul Gurumurtam
în urma rugăminţilor insistente a celui ce avea grijă de el,
un anume Tambiransvami. Cu fiecare zi care trecea, Ramana devenea tot
mai cunoscut, sporind numărul pelerinilor şi curioşilor ce veneau să-l
vadă. Cam după un an de şedere la Gurumurtam, Svami - ce era cunoscut
de către localnici sub numele de Barhmana-Svami - s-a mutat
în apropierea unei livezi de mango. În acest loc,
unul din unchii săi, Nelliyappa Aiyar, i-a dat de urmă. Nelliyappa
Aiyar era un avocat de gradul doi la Manamadurai. Având să
afle de la un prieten că Venkataraman era un Sadhu respectat
la Tiruvannamalai, a plecat într-acolo să-l vadă. A făcut tot
ce-a putut să-l convingă pe Ramana să-l însoţească la
Manamadurai, dar tânărul înţelept nu s-a lăsat
înduplecat. Nu a arătat nici cel mai mic semn de interes faţă
de vizitatorul său, aşa că Nelliyappa Aiyar s-a întors
dezamăgit la Manamadurai. Oricum, el a transmis noutăţile către
Alagamal, mama lui Ramana. Alagamal a mers la Tiruvannamalai
însoţită de către fiul său mai mare. Ramana trăia pe atunci
la Pavalakkunru, undeva la est de Arunachala. Cu lacrimi în
ochi, Alagamal l-a implorat pe Ramana să se întoarcă acasă,
dar pentru sfânt nu exista cale de întoarcere.
Nimic nu l-a impresionat, nici măcar plânsul şi vaietele
mamei sale. A păstrat tăcerea fără a da vreun răspuns. Un devot ce a
observat eforturile îndelungate ale mamei atâtea
zile la rând, i-a cerut lui Ramana măcar să scrie un răspuns.
Înţeleptul a scris pe o bucată de hârtie,
în tăcere şi la un mod impersonal, următoarele: "În
conformitate cu prarabdha fiecăruia, Unicul hotărăşte pentru fiecare
cum să acţioneze. Ceea ce nu trebuie să se
întâmple, nu se va întâmpla
niciodată, indiferent de eforturile făcute. Iar ceea ce trebuie să se
întâmple, nu va avea cum să nu se
întâmple, oricât de mult s-ar strădui
cineva să împiedice acest lucru. Este o certitudine. De aceea
înţelept este să stai liniştit."
Dezamăgită şi cu inima grea,
Alagamal s-a întors la Manamadurai. După o anumită perioadă
de la acest eveniment Ramana a urcat pe muntele Arunachala şi s-a
stabilit în grota Virupaksa, denumită astfel după un
sfânt ce a trăit şi a fost înmormântat
acolo. Şi aici au venit o mulţime de oameni să-l caute, iar printre ei
se aflau şi căutători sinceri ai adevărului. Aceştia din urmă obişnuiau
să-i pună întrebări în legătură cu experienţa
spirituală, sau aduceau cărţi sacre, pentru a li se clarifica anumite
neînţelegeri. Uneori Ramana scria pe hârtie
răspunsurile sau explicaţiile. Una dintre cărţile ce i-au fost aduse
în acea perioadă, a fost Vivekacudamani a
lui Sankara, pe care mai târziu a interpretat-o în
proză în limba tamilă. Mai erau de asemenea şi unii oameni
simpli, neştiutori de carte, ce veneau la el pentru consolare şi
îndrumare spirituală. Una dintre aceştia a fost Echammal,
ce-şi pierduse soţul, fiul şi fiica, ne simţind pic de
mângâiere sufletească până ce soarta a
adus-o în prezenţa lui Ramana. Îşi făcuse o
obişnuinţă să-l viziteze pe Svami în fiecare zi şi luase
asupra ei îndatorirea de a aduce mâncare şi
sfântului şi celor ce locuiau împreună cu el.
În 1903 a sosit la
Tiruvannamalai un mare învăţat, un savant al limbii
sanskrite, Ganapati Sastri, cunoscut şi sub numele de Ganapati Muni
datorită austerităţilor la care se supunea. El avea titlul onorific de Kavyakantha (cel ce s-a născut poet), iar discipolii i se adresau
cu nayana (tată). Era un specialist in cultul
Mamei Divine. El l-a vizitat pe Ramana in grota Virupaksa de
câteva ori. O dată în 1970 era măcinat de
îndoială în ceea ce priveşte propriile practici
spirituale. A urcat muntele, l-a văzut pe Ramana stând singur
în peşteră şi i s-a adresat ca pentru sine: "Tot
ceea ce am avut de citit am citit; chiar şi Vedanta
Sastra am înţeles-o pe deplin; am făcut şi Japa după pofta inimii mele; însă nu am ajuns să înţeleg
ce înseamnă tapas. De aceea am
căutat refugiu la picioarele tale. Te rog luminează-mă în
legătură cu natura tapas- ului."
Ramana a răspuns, de data aceasta prin viu grai: "Dacă cineva
cercetează de unde apare noţiunea de 'Eu', mintea este absorbită acolo,
acesta este tapas. Când se
repetă o mantra, iar cel ce o repetă
cercetează de unde apare sunetul acelei mantra,
mintea este absorbită în acel loc; acesta este tapas."
Pentru cărturar acest răspuns a fost ca o revelaţie; a simţit graţia
sfântului învăluindu-l. El este cel ce l-a
proclamat pe Ramana ca fiind Maharshi şi Bhagavan.
A compus imnuri în sanskrită în cinstea
înţeleptului şi de asemenea a scris Ramana-Gita,
în care explică învăţăturile lui.
Alagamal, mama lui Ramana, după
ce s-a întors la Manamadurai, şi-a pierdut fiul cel mare. Doi
ani mai târziu, Nagasundaram, fiul ei cel mai mic, a făcut o
scurtă vizită la Tiruvannamalai. Ea însăşi mai fusese odată
acolo, pe când se întorcea dintr-un pelerinaj de la
Varanasi, iar altădată în timpul unei vizite la Tirupati. Cu
această ocazie s-a îmbolnăvit şi a suferit câteva
săptămâni, având simptome de febră tifoidă. Ramana
a arătat o mare atenţie în a o îngriji pentru a-i
reface sănătatea. El chiar a compus un imn în limba tamilă,
implorându-l pe Stăpânul Arunachala să o vindece de
orice boală. Primul vers al imnului sună astfel: "O,
Vindecătorule în forma unui Munte ce-ai apărut să vindeci
boala tuturor celor născuţi, ce vin unul după altul asemenea valurilor!
O, Stăpâne! Este datoria Ta să-mi salvezi mama,
vindecându-i febra celei ce şi-a găsit singurul refugiu la
picioarele Tale." De asemenea s-a rugat ca mamei sale să-i
fie acordată viziunea divină şi detaşarea de orice deşertăciune
lumească. Nu mai este nevoie să spunem că ambele rugăciuni au primit
răspuns favorabil. Alagamal şi-a revenit şi s-a întors la
Manamadurai. Dar nu mult timp după aceea, a revenit la Tiruvannamalai;
puţin mai târziu a urmat-o şi fiul cel mic, Nagasundaram care
între timp îşi pierduse soţia, lăsându-l
cu un copil. Era pe la începutul anului 1916 când
Mama a venit, hotărâtă să-şi petreacă tot restul vieţii cu
Ramana. Curând, după ce mama sa a sosit, Ramana s-a mutat din
Virupaksa la Skandasramam, puţin mai sus pe munte. Mama a primit
instruire pentru o viaţă spirituală intensă. Ea a îmbrăcat
roba galben-brună şi a luat în grijă bucătăria ashram-ului.
Nagasundaram de asemenea a devenit un sannyasin,
luîndu-şi numele de Niranjanananda. Între
discipolii lui Ramana, el a fost mai bine cunoscut ca Chinnaswami
(Swami Cel Tânăr). În 1920 sănătatea Mamei s-a
şubrezit, iar suferinţele unei vârste înaintate au
început să o ajungă. Ramana i-a arătat multă grijă şi
afecţiune, şi-a petrecut chiar şi nopţile lângă ea, fără să
doarmă. Sfârşitul a venit pe 19 Mai 1922, ziua Bahulanavami,
în luna de Vaisakha. Trupul ei a fost
coborât la poalele muntelui pentru a fi îngropat.
Locul a fost ales în cel mai sudic punct, între
Palitirtham şi Daksinamurti Mantapam. În timpul
îndeplinirii ceremoniei, Ramana a stat privind în
tăcere. Nirajanananda Swami s-a hotărât să locuiască
lângă mormânt. Ramana a rămas în
continuare la Skandasramam, dar a vizitat zilnic mormântul.
Cam după şase luni, a venit să se stabilească acolo, la poalele
muntelui, după cum a explicat mai târziu, nu din proprie
iniţiativă, ci ca supus al Voinţei Divine. Astfel a fost fondat
Ramanasramam. Peste mormânt s-a construit un templu ce a fost
sfinţit în 1949. Odată cu trecerea anilor, ashram-ul s-a
dezvolta constant, iar oamenii, nu numai din India, ci din toate
colţurile lumii, au venit să-l viziteze pe sfânt şi să
primească ajutor în strădania lor spirituală.
Primul discipol occidental al lui
Ramana a fost F.H. Humphrys. A sosit în India în
1911, pentru a prelua un post în serviciul de poliţie la
Vellore. Încredinţându-se practicilor oculte, era
în căutarea unui Mahatma. Humphrys avea
un profesor meditator de limba telegu, prin intermediul căruia l-a
cunoscut pe Ganapati Sastri, iar acesta din urmă l-a dus in faţa lui
Ramana. Englezul a fost extrem de impresionat. Scriind despre prima s-a
întâlnire cu Ramana în International
Psychic Gazzete , el spunea: "Odată ajunşi la
peşteră, ne-am aşezat în faţa Lui, la picioarele Lui, fără a
spune nimic. Am rămas aşa pentru o lungă perioadă de timp şi am simţit
cum mă înalţ din propria-mi fiinţă. O jumătate de oră am
privit în ochii lui Maharshi, a căror expresie de profundă
contemplaţie, nu s-a schimbat deloc... Maharshi este un om dincolo de
orice descriere a expresiei de demnitate, blândeţe,
stăpânire de sine şi forţă de convingere." Ideile
despre spiritualitate ale lui Humphrys s-au schimbat în mai
bine, ca rezultat al contactului cu Ramana. Şi-a repetat vizita la
Arunachala. El şi-a consemnat impresiile într-o scrisoare
către un prieten din Anglia, care l-a rândul lui a publicat-o
în Gazette menţionată mai sus.
Într-una dintre aceste scrisori, a scris: "Nu-ţi
poţi imagina un lucru mai frumos decât zâmbetul
Său." Şi iarăşi, "Este deosebită schimbarea ce se
produce într-un om în Prezenţa Sa!"
Nu toţi cei ce au vizitat
ashramul erau oameni buni. Uneori îşi făceau apariţia chiar
şi aşa zişi sadhu, nu tocmai bine intenţionaţi.
În anul 1924, hoţii au spart de două ori ashram-ul pentru a-l
prăda. A doua oară, ei chiar L-au lovit pe Maharshi,
considerând că au găsit prea puţin de furat. Când
unul dintre discipoli i-a cerut permisiunea lui Maharshi de a-i pedepsi
pe hoţi, sfântul nu a fost de acord, spunând: "Ei
au propria lor Dharma, noi o avem pe a
noastră. Este datoria noastră de a îndura şi de a ne abţine.
Mai bine să nu fim asemenea lor." Când unul dintre
hoţi L-a lovit peste coapsa stângă, El i-a spus: "Dacă
nu eşti mulţumit, mă poţi lovi şi peste celălalt picior."
După ce hoţii au plecat, unul dintre discipoli a examinat urmarile
loviturilor primite de Ramana. Sfântul a adăugat: "Am
primit şi eu puţină puja,"
cuvânt care semnifică atât adorare, veneraţie,
cât şi lovitură, purjare, şoc.
Spiritul de pace şi linişte
impregnat în Sfânt şi în mediul din jurul
Lui, avea efect chiar şi asupra animalelor şi păsărilor ce deveneau
foarte prietenoase. Ramana a aratat celorlalte fiinţe aceeaşi
consideraţie pe care le-a arătat-o şi oamenilor ce L-au vizitat.
Când se referea l-a un animal sau pasăre,
întotdeauna spunea la un mod mai personal "el", sau "ea", nu
spunea "acesta" sau "aceasta". Păsările şi veveriţele şi-au construit
cuiburi în jurul Lui. Vacile, câinii şi maimuţele
şi-au găsit refugiu în ashram. Toate aceste fiinţe aveau un
comportament foarte inteligent - în special vaca Laksmi. El
le cunoştea starea în amănunt. Se interesa dacă s-au hrănit
bine. Când se întâmpla să moară una
dintre aceste fiinţe, corpul îi era îngropat şi i
se făcea ceremonia cuvenită. Viaţa la ashram curgea lin,
într-un mod plăcut. O dată cu trecerea timpului, tot mai
mulţi vizitatori veneau la ashram, - unii dintre ei pentru o perioadă
scurtă, alţii pentru perioade mai lungi. Dimensiunile ashramului
creşteau, s-au construit anexe noi, - un grajd pentru vite, o şcoală
pentru studiul vedelor, un departament pentru
publicaţii, Templul de adoraţie al Mamei, etc. Ramana îşi
petrecea majoritatea timpului într-un hol, ce fusese
construit cu intenţia de a le da cât mai multor posibilitatea
de a se afla în jurul Său. Asta nu însemna că nu
era activ. Obişnuia să împletească frunze ce se foloseau
drept farfurii, îngrijea legumele, citea articole de presă,
se uita prin ziare şi cărţi, sugera răspunsuri la scrisorile primite,
etc. şi totuşi era clar detaşat de toate lucrurile. Primea numeroase
invitaţii de peste tot, dar niciodată nu a părasit Tiruvannamalai, iar
în ultimii ani nu a mai ieşit nici măcar din ashram.
În cea mai mare parte a timpului, zilnic, oamenii stăteau
înaintea Lui. Stăteau mai mult tăcuţi. Se
întâmpla uneori să i se pună întrebări;
uneori răspundea. Era o experienţă aparte să stai înaintea
Lui şi să-i priveşti ochii strălucitori. Mulţi, prin experienţele
trăite, ajungeau la o linişte şi pace dincolo de orice descriere.
În 1946 s-au sărbătorit
cincizeci de ani de când Ramana venise la Tiruvannamalai.
În 1947 starea sănătăţii Lui a început să se
înrăutăţească. Încă nu împlinise 70 de
ani, dar arăta mult mai în vârstă. Spre
sfârşitul anului 1948 un mic nodul i-a apărut sub cotul
braţului stâng. Crescând în mărime,
doctorul ashramului a hotărât să-l extirpe, dar în
decurs de o lună, acesta a reapărut. Au fost chemaţi chirurgi din
Madras, iar aceţtia l-au operat. Rana nu s-a vindecat, iar tumora a
revenit. La o examinare ulterioară, a fost diagnosticat cancerul.
Doctorii au sugerat amputarea braţului până deasupra părţii
afectate. Ramana a răspuns zâmbind: "Nu este nici
un motiv de îngrijorare. Trupul este el însuşi o
boală. Lăsaţi-l să aibă un sfârşit natural. De ce să fie
mutilat? Simpla bandajare a părţii afectate este de ajuns."
I s-au mai făcut două operaţii, dar tumora a reapărut de fiecare dată.
A fost încercată şi medicina tradiţională şi homeopatia.
Boala nu a cedat nici unui tratament. Sfîntul nu se arăta
deloc îngrijorat, şi era cu totul indiferent la suferinţă. A
privit parcă din exterior cum boala îi distruge trupul. Dar
ochii Lui au continuat să radieze ca întotdeauna; iar Graţia
Lui s-a revărsat asupra tuturor fiinţelor. Mulţimea venea în
număr mare. Ramana a insistat ca toţi să fie lăsaţi să-şi primească darsana de la El. Devoţii îşi doreau ca Ramana să-şi cureţe trupul
apelând la puterile sale supranaturale. Ramana le-a arătat
compasiune acelor ce s-au întristat şi le-a reamintit
permanent ca Bhagavan nu este trupul: "Ei iau acest trup
drept Bhagavan şi îi atribuie suferinţa. Ce păcat! Ei sunt
mâhniţi că Bhagavan este pe cale să-i părăsească - unde ar
putea pleca şi cum?"
Sfârşitul a venit pe 14
Aprilie 1950. În acea seară, Ramana a dăruit darsana devoţilor sosiţi. Toţi cei prezenţi în ashram ştiau că
sfârşitul este aproape. Toţi cântau imnul lui
Ramana către Arunachala, cu refrenul Arunachala-Siva. Bhagavan le-a cerut celor ce-L îngrijeau să-L ajute să se
ridice. Şi-a deschis ochii luminoşi şi plini de graţie pentru puţin
timp; a zâmbit; o lacrimă de fericire i s-a prelins din ochi;
iar la 8:47... s-a întâmplat. N-a fost nici o
luptă, nici o zbatere, nici un spasm, nici unul dintre semnele morţii.
Chiar în acel moment, o cometă foarte strălucitoare a
străbatut încet bolta cerească, a ajuns în dreptul
culmii sfantului munte Arunachala, apoi a dispaărut în
spatele acestuia.
Ramana Maharshi rareori a scris;
iar puţinul pe care l-a scris în versuri sau proză, a fost
scris pentru a veni în întâmpinarea
cererilor devoţilor. El însuşi a spus o dată: "Într-un
fel sau altul, nu mi s-a întâmplat niciodată să
scriu pur şi simplu o carte sau să compun un poem, toate poemele pe
care le-am făcut, au fost la cererea cuiva, iar altele au fost
în legatură cu un anumit eveniment particular."
Cea mai importantă lucrare a Lui este Patruzeci de Versuri
despre Viaţă. În poemul Upadesa Saram,
deasemenea o chintesenţă a Vedanta este redat al
patru-lea vers. Ramana a compus Cinci Imnuri către Arunachala.
Unele lucrări ale lui Shankara cum ar fi Vivekacudamani si Atmabodhah au fost redate în limba
tamilă ca imn. Majoritatea scrierilor Lui sunt în limba
tamilă, dar a scris şi în sanskrită, telegu şi malayalam.
Cunoaşterea lui Sri Ramana,
aceeaşi cu cea din Advaita Vedanta, are ca ţintă
proprie Relizarea Sinelui. Punctul principal al învăţăturii
este legat de cercetarea naturii Sinelui şi a conţinutului noţiunii de
"Eu". Introspecţia în natura Sinelui este mijlocul.
Când mintea identifică Sinele cu Non-Sinele (corpul fizic) se
manifestă sclavia; când această identificare greşită este
înlăturată prin întrebarea: "Cine sunt eu?" se
produce eliberarea. Astfel introspecţia este calea directă propusă de
Bhagavan Ramana. |